DISEDIAKAN OLEH:
Dr. Hj. Jahid Hj. Sidek
Ahli Jalsah Turuq Sufiyyah Jabatan Mufti Negeri Sembilan
Dipertua Persatuan Kebajikan Bina Budi Malaysia (BUDI)
Pusat Rawatan Islam Manarah (PRIM)
Astana Budi
Lorong Beringin, Kuang.
TAREKAT SATU KEWAJIPAN
PENDAHULUAN
Tarekat tasawuf walaupun telah disyariatkan dan dalilnya terdapat dalam al‐Quran dan sunnah, namun ianya tetap menjadi pekara yang sangat kontroversi. Majoriti masyarakat Islam menolak tarekat tasawuf. Meraka yang menerima tarekat tasawuf merupakan golongan menoriti yang sangat kecil bilangannya, umpama satu titik dalam al‐Quran. Dalam seminar tasawuf yang dianjurkan oleh JAKIM di ILIM, pada 7 hingga 8 september 2015 yang lepas antara resolusi yang dicapai ialah hukum bertarekat adalah sunnat. Namun hukum sunat tersebut boleh berubah menjadi wajib musabbab.
Syeikh Mohammad Zakaria al‐Kandahlawi dalam kitabnya Al‐Syari’ah wat‐Tariqah
mendifinasikan tarekat dengan katanya :
ألطريقة هي إسم ثان للإحسان أو هي ألطريقة ألتي يمكن بها ألوصول إلي درجة الإحسان إلتي يقال ألتصوف
Maksudnya; “Tarekat adalah istilah kedua bagi al‐ihsan (yang tersebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Umar al‐Khattab r.a.) atau at‐Tarekat adalah jalan yang menyampaikan (seseorang) ke darjat ihsan yang dikenali juga dengan tasawuf…”
Berdasarkan difinasi diatas, sesiapa yang mahu sampai ke darjat ihsan wajiblah ia bertarekat tasawuf.
ألسيرة ألمختصة للسالكين إلى الله من قطع ألمنارل والترقى في مقامات الإنزال
Maksudnya; “Tarekat (tariqah) ialah satu metod mujahadah khusus, (yang merangkumi kedua-dua aspek mujahadah zahir dan batin) bagi golongan salikin, untuk menuju kepada Allah s.w.t. (menuju kepada hakikat dan ma’rifahNya), yang mesti menempuh pelbagai manazil qalbiyyah (hal keadaan hati dan nafsu) dan (juga menempuh) peningkatan makam‐makam hati (maqamat qalbiyyah)( menerusi amalan dan latihan kerohanian, dengan bimbingan syeikh mursyid ).”
Berdasarkan difinasi ini, siapa yang mahu memperbaiki hati wajiblah ia bertarekat tasawuf.
(Sambungan Bahagian 2)
No comments:
Post a Comment